torsdag den 4. oktober 2012

Første diætistmøde i dag

Diætisten fra Stolpegården ringede i går og spurgte om jeg kunne komme i dag.

Jeg havde egentlig slet ikke overskud eller lyst, men tænkte, har jeg det i næste uge og der var tanken..... NEJ for mit overskud er VÆK.
Så jeg hoppede på den og var afsted i dag. Selvfølgelig skulle vi lige sove en time for længe så jeg løb ud af døren, kæresten afleverede tøsen i børnehave og vi nåede alle hvad vi skulle.... Pyyyhhhh

Nå jeg bliver hentet af diætisten i venterummet og kan mærke en nervøsitet.
Jeg havde i går i telefonen spurgt til hvad der skulle foregå, og hun nævnte ikke noget om vejning, så jeg havde et håb om at vi selvfølgelig ikke skulle på den grimme vægt.....
Men SNYDT IGEN MALENE!!!! Hvor er det egentlig også dumt og tro at man ikke bliver vejet hos sin diætist.

Nå men vi fik en god snak om mit madmønster som jeg har pt.

Altså at jeg lever det meste af dagen af diverse morgenmadsretter (Yoghurt, havregrød på vand, frugt osv).
Vi snakkede om at jeg har boycottet stort set alt hvad der hedder brød, pasta, ris og kartofler, og at jeg har et meget minimalt indtag af kød.

Så nu skal jeg forsøge at skrive maddagbog. Det har jeg prøvet før, men har desværre en frygtelig tendens til at gøre det mere og mere til spiseforstyrrelsens dagbog end min.
Den bliver stille og roligt bare mere og mere kontrollerende. Men det fik jeg sagt og hun ville hjælpe mig med at holde det til MIN dagbog.
Der ud over ville hun meget gerne have jeg forsøgte at ændre i mit aftensmåltid. Ikke fordi det er det værste måltid i forhold til indtag, men fordi det er det måltid jeg bliver gjort "mærkelig" foran min familie og hvem vi ellers spiser sammen med.
Jeg kan jo ikke sidde og belære min datter med at man skal spise sine kartofler op når jeg ikke selv spiser kartofler.
Så jeg skal forsøge at lave første portion lille, men efter tallerkenmodellen.
Altså 3 lige store dele, hvor den ene indeholder kød, det andet tilsvarende mængde kulhydrat (Ris, pasta, kartofler eller brød) og den sidste del en tilsvarende mængde grønt.
Det behøver til at starte med ikke være hver dag og det må gerne være 1 lille kartoffel også små dele af de andre ting. Så længe jeg får lidt fra alle grupper. Også kan jeg spise flere grønsager bagefter hvis jeg lyster.

Det blev så ikke lige i dag jeg prøvede det, men regner med at gøre det i morgen. Der er kulhydraterne nemlig kartofler og det er trods alt det nemmeste i forhold til pasta, ris og brød...

I morgen holder jeg fri med prinsessen og vi skal på tøsetur. Vi skal ud og finde vinterstøvler til hende, plus lidt andre ting. Så skal vi selvfølgelig også i BR efter damens ønske også skal vi spise en sandwich på sunset til frokost... Så skal både have brød og kartofler i morgen. Puha...

Er så bange for at have taget sindsygt meget på til næste gang som er den 16/10.

Jeg har været meget træt, afkræftet og plaget af hovedpine den sidste tid så har mest af alt gravet mig lidt ned i det kreative hjørne og ladet mig inspirere af efterårets smukke farver.



Jeg har en ide om at der skal ballerinaer på hvert billedet i sort, og i forskellige positioner. Håber de bliver gode.
Men er pt også i gang med to store kitty billeder til min kusines datter, så jeg har lidt projekter :)

Syntes min blog er lidt stille.
Hvad ville få jer til at kommentere? Hvilke emner skal vi have frem? :)

2 kommentarer:

  1. jeg er lige begyndt at læse din blog :)
    meget rammende og kan genkende alt du skriver.
    dog vil jeg sige til dig at jeg synes det er rigtig flot at du på dine off-dage (kalder jeg de dage hvor man ingenting kan) trods alt formår at lave noget kreativt med smykker og malerier. det er virkelig flot. og dine ting er SÅ SMUKKE!
    håber du får en god weekend :)

    SvarSlet
  2. Pyha - det er sgu ikke nemt med det mad. Og det bliver det måske aldrig. Løsningen må være accept. Jeg har jo samme kampe som du. Har hele mit liv været overvægtig - havde så et par år son nogenlunde normal,indtil jeg udviklede anoreksi og blev alt for tynd. Jeg kender ikke middelvejen. Alt eller intet. Enten spiser jeg helt vildt og uhæmmet og bliver tyk - eller også spiser jeg enormt restriktivt og kontrolleret. Behandlere i Risskov har forsøgt at lære mig, at der findes en middelvej.
    Vejen er en bred en.
    Det er altså muligt at have pænt store udsving. Vægtmæssigt er det normalt at svinge et par kg! Pyha :-)
    Det lyder jo rationel fornuftigt. MEN - kan man stole på det??? Jeg er så bange for at slippe kontrollen bare lidt - for hvad hvis jeg aldrig får den igen? Hvad hvis jeg bare spiser og spiser.....
    Heldigvis bliver synes på den der mellemvej mere udpræget, når man kommer længere hen i forløbet. Når man flere gange har udfordret sig selv og opdaget, at verden ikke bryder sammen, fordi man spiser både brød og kartofler. Det er helt normalt.

    Jeg har også udfyldt kostdagbøger med forskellig succes. Til sidst hjalp de mig på den måde, at jeg skulle jo følge kostplanen - altså spise 6 gange om dagen. Morgenmad til aften var forbudt osv. Når jeg så kiggede tilbage over en uge, kunne jeg jo godt se, at jeg levede alsidigt, selvom det føltes som om, jeg fik alt for mange kulhydrater eksempelvis. Rundstykker er gode i ny og næ - bare ikke hver morgen. Det er en kostdagbog med til at præcisere.
    Hvordan skal din bruges? Skriver du ned, når du har spist, eller skriver du planer et par dage frem og så spiser efter det? Jeg havde størst succes med sidstnævnte. Når det stod der sort på hvidt, så var jeg jo nød til at spise. Ikke fordi jeg var sulten eller grådig - men fordi det stod der.

    Håber, det lykkes for dig!

    SvarSlet